Boğaz Ağrısı Tedavisi Atrium KBB

Boğaz Ağrısı

Boğaz ağrısı, en sık karşılaşılan şikayetlerden biridir. Her yaşta olabildiği gibi özellikle kış aylarında yada mevsim geçişlerinde daha yaygın görülür. Boğaz ağrısı boğazda şişme, yutkunma zorluğu, ateş, boyun ağrısı, boğazda batma hissi ve öksürük şikayetlerinden bazıları  ile birlikte görülür.

Boğaz Ağrısının Nedenleri

En sık rastlanılan sebepleri üst solunum yolu enfeksiyonlarıdır. Bunların da çoğu nezle grip gibi viral hastalıklardır. Bakteriyel kaynaklı faranjit ve bademcik iltihaplarında da  en belirgin şikayettir. Boğaz ağrısı her yaşta yaygın görülsede çocuklarda kızamık kızamıkçık kabakulak hastalıklarında da mutlaka eşlik eder. Aku t larenjit hastalığında  ses kısıklığı ile birlikte görülür.
Reflü osefajitte ise boğaz ağrısıyla birlikte  göğse doğru inen yanma hissi  vardır. Nadiren ağız içi yaralanmaları, boğaza yabancı cisim batması ,ağız içi ve dil kökü kanserlerinde de boğaz ağrısı görülür.

Boğaz Ağrısı tanısı nasıl konulur?

Boğaz ağrılarını çoğu doktora gidilmeden kendiliğinden geçer. Hastalar genellikle şikayetler dayanılmaz hale geldiğinde  veya uzun süre geçmediğinde doktora başvururlar.

Her hastalıkta olduğu gibi hastanın şikayetlerinin süresi diğer şikayetlerinin varlığı  detaylı bir şekilde değerlendirilir. Işık yardımı yada endoskopik kamera ile ağız içi boğaz bölgesi, ses telleri ve burun bir bütün olarak muayene edilir.

Hastalığın tipine göre  ilave tetkikler yapılmalıdır. Enfeksiyonlarda mutlaka varsa ateş ölçülür. Hastadan kan alınarak bir laboratuarda ilgili kan testleri yapılır. Boğazdan pamuklu bir aletle sürüntü alınarak boğaz kültürü yapılır. İhtiyaç duyulduğunda ilave olarak röntgen , tomografi yada boyun boyun ultrasonografi le kesin tanıya gidilir.

Boğaz Ağrısı nasıl tedavi edilir?

Viral kaynaklı üst solunum yolu hastalıklarının çoğu kendiliğinden iyileşir. Bu süreçte hastanın ağrı şikayetlerini azaltmak için ağrı kesici ve ateş düşürücü ilaçlarla birlikte pastil, gargara veya boğaz spreyleri kullanılması yeterlidir. Bu tür hastalarda tedavide kesinlikle antibiyotiğin yeri yoktur.

Boğaz ağrısı yapan en sık bakteri Beta hemolitik streptokoklardır. Diğer patojen  bakterileri de göz önünde bulundurarak yada kültür sonucuna göre doktor uygun antibiyetik seçimini yapar. Yardımcı olarak  ağrı kesici, pastil, gargara ve spreylerde beraberinde şikayetleri gidermede kullanılırlar. Şikayetler birkaç gün içinde geçse bile antibiyotik tedavisi en az 5-7 günden önce kesilmemelidir. Antibiyotiğin erken kesilmesi yada gereksiz kullanımı bakterilerin antibiyotiğe karşı direnç gelişmesine neden olacağından antibiyotik mutlaka doktor kontrolünde kullanılmalıdır.

Acil Kbb
    iyileşme Süresi