Burun Tıkanıklığı

Burun estetik bir görünümünün yanında esasen fonksiyonel bir organdır. Koku alma ilk akla gelen fonksiyonudur. Aynı zamanda gelen havayı ısıtır, nemlendirir ve havadaki tozları tutarak akciğerlere giden havayı optimize eder.

Burun Tıkanıklığı

Sesin tınısını oluşturmakta da önemli rol alır. Burun tıkanıklığı  başta sabah yorgunluğu, nefes alma zorluğu, horlama ve sık sık farenjit olma şikayetlerine neden olur.

Burun tıkanıklığı dediğimiz durum bir hastalık değil, belirtidir. Ağızdan solunum yapılmasına ve kandaki oksijen seviyesinde azalmaya neden olur. Kandaki oksijen seviyesinde azalma hipertansiyon, kalp ritm problemleri ya da kalp yetmezliği gibi sorunlara yol açabilir. Yani uzun süreli burun tıkanıklıkları tedavi edilmedikleri zaman çok ciddi sağlık problemlerine neden olabilirler. Özellikle bebeklerde burundan solunum yapılamayışı bebeklerin rahat uyumalarını ve beslenmelerini engelleyerek bebeğin gelişimini olumsuz etkiler.

Burun tıkanıklığına neden olan faktörler çok çeşitlidir…

Allerji, nezle ve grip gibi hastalıklarda da burun tıkanıklığı rahatsızlığın ortadan kalkmasıyla genellikle düzelir.   Burun tıkanıklığına neden olan bazı kronik hastalıkar vardır ki bunların çoğu cerrahi  yolla tedavi edilebilmektedir.

Burundaki hava akışını engelleyen burun  tıkanıklığına sebep olan faktörler sıklığına göre aşağıdaki sıralanbilir.

Septum Deviasyonu (Burun Eğriliği ve Kemik Eğriliği)

Burunun deliklerini ikiye ayıran burunun çatı direğini oluşturan duvara nasal septum denir. Bu yapı burunun dik durmasını sağlar  ve hava akışını yönlendirir.  Septum arkada ve altta kemikten önde ise kıkırdak yapıdan oluşur. Bu kemik veya kıkırdakların eğri olması burun eğriliği ( septum deviasyonu ) olarak bilinir.  Septumdaki bu eğrilik nefes almayı zorlaştırarak burun tıkanıklığına sebep olur.

Burun dış duvarını oluşturan kıkırdağın zayıf olması durumlarında da kişi nefes aldığında burun dış kısmı içe doğru çökerek nefes almayı zorlaştırır. Buna da nasal valf darlığı denir.

ÖNCESİ
SONRASI

Alt Konka Büyümesi (Burun Eti Büyümesi)

Konkalar ( burun etleri) burunun her iki yanında alt orta ve üst olarak,  farklı görevleri olan yapılardır. Bunlardan özellikle alt konkaların ana görevleri nefes alınan havayı ısıtmak, nemlendirmek ve gerektiğinde sıvı salgılayıp gelen havadaki tozları tutmak.

Bu alt konkalar büyüdüklerinde  burundaki hava akımını engelleyerek burun tıkanıklığına sebep olurlar.

Burun Polipleri (Burun Eti)

Burun polipleri de konka büyümesi gibi halk arasında burun eti olarak adlandırılırlar. Normal kişilerde bulunmayan bu yapılar sinüsler  ve burun boşluğunu kaplayan iltihaplı mukozanın şişmesi ile ortaya çıkar. Genellikle allerjik rinit olan kişilerde , bakteri ve mantara bağlı kronik sinüzit hastalığı olanlarda , astım  ve aspirin allerjisi olan kişilerde sık rastlanır.

Burun polipleri burun  boşluğunu doldurarak nefes almayı  daralttıkları gibi koku almayı da belirgin ölçüde azaltır.

Burunda yabancı cisim

Çocuklarda büyümüş geniz eti ( adenoid hipertrofisi )

Burun Tıkanıklığının Belirtileri

• Nefes alma zorluğu
  • Horlama ve uyku apnesi
  • Sabah yorgun kalkma
  • Sabahları ağız kuruluğu, ve buna bağlı ağız kokusu

Burun tıkanıklığı tedavisi

Septum deviasyonu ( burun eğriliği ) birçok kişide az veya çok bulunur. Kişide belirgin şikayet oluşturursa   yaklaşık bir saatlik bir ameliyatla düzeltilebilir. Konka hipertrofisi ( burun eti ) tedavisinde öncelikle ilaçlar ile tedavi planlanır . Genellikle bu şekilde bir tedaviden bir ay sonra hala konka problemleri devam ederse , konkaya radyofrekans uygulanarak , yada cerrahi olarak konkanın küçültmesi tedavisi yapılır.

Burun poliplerinin tedavisi yine  öncelikle ilaçlarla tedavi edilsede genellikle endoskopik sinüs ameliyatı ile birlikte yapılır. Burundaki yabancı cisimler endoskopi ile çıkartılır.

Geniz eti büyümesi ( adenoid hipertrofisi ) akut üst solunumu yokken dahi burun tıkanıklığı yapıyorsa, geceleri nefes durması ve horlamaya neden oluyorsa, kulakta su toplanıp tüp takılmasını gerektiriyorsa geniz eti ameliyetı ( adenidektomi ) ile tedavi edilir.

Allerji, nezle ve grip gibi hastalıklara bağlı burun tıkanıklığı  zamanla kendi kendine geçebilse de  genellikle medikal ilaç tedavileri ile azaltır veya tamamen tedavi edilirler.

Ameliyat, Tedaviler