Endoskopik Sinüs Cerrahisi

Sinüs hastalıklarının cerrahi tedavisinde  günümüzde en sık kullanılan tedavi yöntemi  endoskopik sinüs cerrahisidir. Endoskopi sinüs cerrahisinde yüksek çözünürlüklü HD kamera ve çeşitli açılara sahip optiklerle sinüslerin her alanı detaylı bir şekilde görünür hale gelir.

Endoskopik Sinüs Cerrahisi

Kronik sinüzit nedir ?   Nasıl tanı konur?   Nasıl tedavi edilir?

Sinüzit hastalığında yüzde dolgunluk, basınç hissi, ağrı, burun akıntısı, geniz akıntsı başa ağrısı, ağız kokusu, yüzde ve gözde şişme şikayetlerinden biri yada birçoğu birlikte bulunabilir.

Akut sinüzit tedavisi 2 hafta  içinde kendiliğinden de geçebildiği gibi genellikle medikal ilaç tedavisi ile tedavi edilir. Sinüzit genellikle bir aylık tedavi ile gerilemiyorsa daha detaylı bir inceleme gerektirir. 2 aydan uzun süren sinüzit kronik sinüzit olarak tanımlanır. Kronik  sinüzit tedavisi için çok detaylı bir fizik muayene ve bilgisayarlı tomografi ile tüm sinüslerdeki patolojiler belirlenir.

Kronik sinüzitlerin tedavisinde öncelikle yine akut sinüzit tedavisindeki gibi  medikal ilaç tedavileri verilir. Medikal tedavilerde sinüzit tipine göre antibiyotikler, anti alerjik tabletler, burun içine uygulanan steroidli spreyler ve burun içi yıkama spreyleri kullanılır. Şikayetleri geçmeyen yada tekrarlayan sinüzit atakları olan hastalarda endoskopik sinüs cerrahisi planlanır. Endoskopik sinüs cerrahisinde burun tıkanıklığına neden olan burun içi yapılar düzeltildiği gibi sinüslerde problem oluşturan yumuşak doku ve kemik yapılar temizlenir. Bu sayede buruna tekrar  rahat nefes  , koku alma  fonksiyonları kazandırılmış olur.

Endoskopik Sinus Cerrahisi ESC

Endoskopi sinüs cerrahisinde yüksek çözünürlüklü HD kamera ve çeşitli açılara sahip optiklerle sinüslerin her alanı detaylı bir şekilde görünür hale gelir. Bu sayede hem daha güvenli hemde daha etkin bir cerrahi kısa bir sürede yapıla bilinir. ESC de dışarıdan herhangi bir kesi yapılmadığı için iyileşme daha hızlı ve izsiz olur.

Sinüslerin komşuluğunda beyin, göz, göz siniri, göz yaşı kesesi, ve damarlar bulunduğu için endoskopik olarak görüntüleme çok önemlidir. Endoskopik cerrahide cihazların varlığı kadar uygulayan doktorun eğitim ve tecrübesi de ameliyatın başarısında çok etkilidir.

Esc ameliyatı hem genel anestezi hem de lokal ( uyutulmadan ) anesteziyle yapılabilinir. Ameliyat süresi hastalığın yaygınlığına göre bir ila iki saat civarında sürer.

Endoskopik sinüs cerrahisi ile öncelikle burun içinde varsa kemik eğriliği düzeltilir. Konkalar ( burun eti) büyük ise radyofrekans ile küçültülür.  Sinüslerin ağzını kapatan orta konkada konka bülloza diye adlandırılan havalı hücre  varsa  bu açılarak sinüslerin havalanması kolaylaştırılır. Sinüslerin giriş bölümünü ve içini dolduran polipler ve iltihaplı dokular ve kistler temizlenir. Bütün  bu işlemler endoskopik olarak görüntülendiği için diğer dokulara zarar vermeden minimum kanama ile sonuçlandırılır. Buda ameliyat sonrası çok hızlı bir iyileşme sağlar. Burun kemik eğriliği ameliyatı ile birlikte yapıldıysa slikon nasal tampon yerleştirilir. Eğrilik problemi yoksa sadece burun içine eriyen nasal tamponlar yerleştirilir ki tekrar tampon alınması gerekmez.

Endoskopik Sinus Cerrahisi Sonrası Bakım

Endoskopik sinüs cerrahisi sonrası genellikle aynı gün taburcu olunur. Beraberinde koruyucu amaçlı bir antibiyotik ve basit bir ağrı kesici verilir. Genellikle ağrı kesiciye çok ihtiyaç olmaz. Burun kemik eğriliğine de işlem yapılmışsa burun içindeki slikon 2 gün sonra alınır. Slikon yoksa eriyen tamponların alınmasına gerek yoktur.
Bir ay boyunca tuz- karbonat içerikli deniz suları yada serum fizyolojik ile burun içi günde iki kez yıkanmalıdır. Ameliyattan  3 hafta sonra yapılacak kontrol ile varsa burun içindeki kabuklar temizlenebilinir. Allerjik ve polipli hastalarda bir ay süresince steroidli spreyler de kullananılabilinir.

Tedaviler